Zaburzenia słuchu fonemowego

Słuch fonemowy w znacznym stopniu warunkuje osiągnięcie prawidłowego rozwoju mowy oraz umiejętności pisania i czytania.

Zaburzenia słuchu fonemowego w zależności od stopnia nasilenia:
• utrudniają lub uniemożliwiają odbiór mowy
• zaburzają prawidłowy rozwój wymowy dziecka lub wywołują zaburzenie mowy już ukształtowanej
• utrudniają nabycie umiejętności pisania lub zaburzają tę umiejętność już przyswojoną.

Niedokształcenie lub zaburzenie słuchu fonemowego małego stopnia występuje u dzieci szkolnych i przedszkolnych o normalnym rozwoju inteligencji.

Deficyt małego stopnia objawia się najczęściej trudnościami w rozróżnianiu głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych 

głoski dźwięczne: b d w z ź ż g dz dź dż

głoski bezdźwięczne: p t f s ś sz k c ć cz

Alalia percepcyjna - jest wynikiem całkowitego braku rozwoju słuchu fonemowego. Występuje rzadko, bywa rozpoznawana mylnie z powodu braku reakcji dziecka na kierowane do niego pytania i wypowiedzi. Dziecko utrzymuje kontakt z otoczeniem za pomocą gestów i mimiki. Zdarza się, że dziecko powtórzy automatycznie posłyszany wyraz, nie rozumiejąc jego sensu. Rozumienie w alalii percepcyjnej jest bardzo ograniczone. Możliwość posługiwania się mową przewyższa możliwość rozumienia. W pewnym stopniu rozumienie zależne jest od stopnia zainteresowania i zaangażowania emocjonalnego dziecka tematem czy sytuacją. Odpowiedzi bywają bezsensowne lub w ogóle nie występują. Dziecko niekiedy powtarza mechanicznie pytanie czy polecenie. Rozumienie ułatwia powtórzenie wypowiedzi oraz powolne mówienie - proste, krótkie zdania. Mówienie w alalii percepcyjnej: gesty, miny używane są często, niekiedy także odpowiedzi słowne; rysunek jest pewnym sposobem wypowiadania się - bywa ze skąpym komentarzem słownym. Słownictwo - względnie bogate, przeważają w nim rzeczowniki i czasowniki. Dziecko mówi dość dużo, ale jego wypowiedzi są niezrozumiałe, nie stanowią sensownej całości. Powtarza wyrazy dość dobrze (robi to mechanicznie, bez zrozumienia). Głoski wymawia prawidłowo, ale wyrazy zniekształca, w różny sposób wypowiada ten sam wyraz. Nie poprawia się, nie szuka prawidłowego brzmienia, używa krótkich zdań lub równoważników zdań. 

Afazja akustyczna - jest to zaburzenie mowy spowodowane częściową lub całkowitą utratą słuchu fonematycznego. Zaburzona jest analiza i synteza bodźców słuchowych. Brak rozróżnia głosek i rozumienia mowy, powtarzania, czytania oraz pisania. Chociaż mowa jest zachowana wyrazy są używane w odmiennym znaczeniu.

Zaburzenia wzorców kinestetyczno-ruchowych - wzorce kinestetyczno-ruchowe wytwarzają się pod kontrolą słuchu fonemowego. Brak wzorców kinestetyczno-ruchowych lub brak ich stabilizacji powoduje zastępowanie w mowie pewnych głosek innymi lub mylenie ich (dyskalkulia akustyczna). W pisaniu pojawiają się również trudności podczas zapisu wyrazów zawierających mylone głoski. 

Aleksander Łuria(1902-1977) wykazał, iż słuch fonemowy ulega zaburzeniom w przypadku uszkodzenia górnych części lewej okolicy skroniowej - u osób praworęcznych. W takim przypadku nie ulega uszkodzeniu słuch muzyczny.
Zaburzenia słuchu fonemowego mogą mieć podłoże neurologiczne, wykazał to Wernicke(1848-1905) u pacjenta z uszkodzeniem tylnej części zakrętu skroniowego lewej półkuli. 

Zaburzeniom słuchu fonemowego nie towarzyszą zaburzenia słuchu fizjologicznego, ale żeby postawić diagnozę należy w pierwszej kolejności wykluczyć niedosłuch.


1 komentarz:

  1. Bardzo ciekawe informacje. Zawsze można dowiedzieć się czegoś nowego i reagować w momencie, kiedy pojawiają się jakieś niepokojące objawy. Nawet, jeśli pojawiają się różnego rodzaju problemy ze słuchem, to sprawdzić można taką opcję, jak niewidoczne aparaty słuchowe. Dzięki temu aparat nie będzie widoczny, krępujący, a ułatwi komfort życia. Sprawdźcie ofertę https://audiomedika.pl/ .

    OdpowiedzUsuń

Zachęcamy do komentowania