Ćwiczenia słuchu fonemowego muszą być poprzedzone badaniem, w celu ustalenia głosek, których wzorce słuchowe należy wykształcać. Polegają na wykształcaniu wzorców słuchowych. Przykłady:
1) Uczeń musi wielokrotnie usłyszeć dźwięk, którego nie umie zidentyfikować, np.
s, s, s, s, s, s, s, s, s, s, a następnie ten, z którym go myli - z, z, z, z, z, z, z, z, z, z
Potem logopeda w różnej kolejności podaje oba te dźwięki, a uczeń sygnalizuje czy słyszy głoskę dźwięczną czy bezdźwięczną.
2) Uczeń wymawia na zmianę głoskę dźwięczną i odpowiadającą jej bezdźwięczną z zatkanymi uszami: p, p, p, b, b, b, p, b, p, b, p, b, p, b.
3) Logopeda wymawia głoski w sylabach, a uczeń wskazuje, gdy słyszy spółgłoskę bezdźwięczną, i gdy słyszy spółgłoskę dźwięczną: pa, pa, ba, ba, pa, ba, pa, ba, pa, pa, ba, pa, ba.
4) Uczeń powtarza odczytywane przez logopedę sylaby:
papa baba
popo bobo
pupu bubu
pepe bebe
pypy byby
5) Uczeń podaje wyrazy zaczynające się od wskazywanych mu sylab, np. od sylaby pa, a następnie od sylaby ba.
6) Uczeń pisze dyktowane mu sylaby.
7) Na kartce z wyrazami uczeń odnajduje wyrazy wypowiadane przez logopedę.
8) Uczeń pisze dyktando z wyrazami, których nie różnicował prawidłowo.
9) Na kartce z wyrazami uczeń odnajduje wyrazy wypowiadane przez logopedę.
10) Uczeń pisze dyktando z wyrazami, których nie różnicował prawidłowo.
Przykładowymi grami do ćwiczeń są:
- Głoski do zabawy: gra kształcąca słuch fonemowy oraz koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową, umiejętności bardzo ważne w nauce czytania i pisania, dla 2-5 graczy w wieku od 5 lat.
- Sylaby do zabawy: celem każdego z 4 wariantów gier (2 z kartami i 2 z planszą i kartami) jest nauczenie dziecka umiejętności podziału wyrazu na sylaby a także umiejętności policzenia tych sylab i przyporządkowanie obrazka do biedronki z odpowiednią ilością kropek.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Zachęcamy do komentowania