Trudności w czytaniu i pisaniu a słuch fonemowy

Zespół trudności w czytaniu i pisaniu znany jest na ogół pod nazwą dysleksji, przy czym niektórzy autorzy używają tego terminu dla oznaczenia trudności w czytaniu. Podczas gdy trudności w pisaniu nazywają dysgrafią (zaburzenie samej techniki pisania) i dysortografią (brak umiejętności bezbłędnego zapisu wyrazów). 
Dziecko ucząc się czytać i pisać, musi nie tylko prawidłowo różnicować litery jako znaki graficzne, ale również rozumieć ich znaczenie jako symboli. Pisząc ze słuchu, musi z całości słyszanego słowa wyodrębnić poszczególne dźwięki i nadać im odpowiedni znak graficzny, co jest możliwe po dokonaniu analizy słuchowej słowa. Przy czytaniu dziecko musi rozpoznać każdy z dźwięków i scalić je w wyrazy. Przekłada w tym wypadku znaki graficzne na odpowiadające im dźwięki mowy, a następnie dokonuje syntezy słuchowej.

Jadwiga Nowak była pierwszą osobą, która zajęła się zagadnieniem badań nad słuchem fonemowym u dzieci z trudnościami w pisaniu i czytaniu. Celem prowadzonych badań było ukazanie stanu rozwoju słuchu fonemowego u uczniów (klasy 1-3) z trudnościami w czytaniu i pisaniu. Prowadzone badania dotyczyły: 
–umiejętności różnicowania wyrazów bliskobrzmiących 
–umiejętności analizy głoskowej 
–wyodrębniania samogłosek na początku i końcu wyrazu 
–wyodrębniania kolejno wszystkich głosek wyrazu 
–umiejętności syntezy głoskowej.

Uczniowie mający trudności w pisaniu i czytaniu uzyskują znacznie gorsze oceny w zakresie: 
–umiejętności różnicowania fonemów w wyrazach bliskobrzmiących 
–umiejętności analizy głoskowej 
–umiejętności syntezy głoskowej.

Uzyskane wyniki potwierdzają wcześniejsze obserwacje, iż najwięcej trudności sprawia dzieciom opozycja spółgłoskowa dźwięczna:bezdźwięczna. U uczniów z trudnościami w pisaniu i czytaniu występuje pewien proces doskonalenia się umiejętności różnicowania słuchowego. 
Uczniowie mający trudności w czytaniu i pisaniu mają problemy w zakresie umiejętności dotyczących słuchu fonemowego. Dlatego też w pracy terapeutycznej z takimi dziećmi należy szczególnie wyeksponować ćwiczenia w zakresie analizy słuchowej, syntezy słuchowej i różnicowania głosek. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zachęcamy do komentowania